A gyereknevelést és a faültetést rád bízzuk, de az írásban szívesen segítünk!
Drámát írnál? Szívesen látnád a dialógusaid a színpadon? Esetleg úgy érzed, ott lapul benned a mondanivaló, de nem tudod, hogy láss hozzá? Jó lenne végre nem csak a fióknak írni, hanem arra vágysz, hogy el is játssza a szövegeidet valaki? Esetleg írtál már korábban darabokat, de szívesen továbbfejlesztenéd a tudásod?
Hogyan induljak el, ha önálló drámát készülök írni egy regényből? A cselekményt kell-e megőrizni? A szereplőket? Vagy azt a gondolatiságot, ami abban a műben kódolva van, és azt áthelyezni a dráma műnemébe? Rengeteg út van. Te mit választanál? Megbolygatható-e a struktúra? Másfajta feszültségeket kíván a dráma, máshová kerülnek a hangsúlyok. Olvastad Spiró György Ikszek című regényét? Ami aztán megihlette az Imposztor című drámáját. A szerző nem is próbálkozott egy nagyregény cselekményét színpadra tenni – egy epizódot emelt ki, a főszereplő, Boguslawski vilnai vendégszereplését.
Kárpáti Péter nemrégiben azt mondta egy beszélgetésen: minden adaptáció. A görög drámák is, Shakespeare is, Moliere is stb. Találj bárhol egy számodra fontos témát, ez lehet akár egy regény, film, interjúkötet, újsághír – és találd meg hozzá a drámai formát! Ebben fogok segíteni.
Vedd észre, hogy a téma az utcán hever. Lehet, hogy jó az íráskészséged, de nincs ötleted. Vagy épp fordítva, van ötleted, de nem tudod formába önteni. Pedig ez a kettő kéz a kézben jár, csak föl kell fedezni. Ez az első lépés a dráma megírásakor.
Az adaptáció kapcsán lehetőség nyílik a drámaírás alapfogalmainak tisztázására. Ez nemcsak az Édes Anna színpadi adaptációjáról szól, hanem arról, hogy fogjunk hozzá a drámaíráshoz. Az elméleten túl intenzív gyakorlati műhelymunkákra számíthatsz.
A Színház- és Filmművészeti Egyetem dramaturg szakán Ungvári Tamás és Bacsó Péter voltak az osztályfőnökei. Pályafutása alatt a magyar színházi élet több meghatározó alakjával dolgozott, mint pl. Alföldi Róbert, Bereményi Géza, Bezerédi Zoltán, Böhm György, Victor Ion Frunză, Hegedűs D. Géza, Jordán Tamás, Máté Gábor, Szabó K. István, Szikora János, Znamenák István… Több önálló adaptációját játszották már színházak, mint pl. a Sörgyári capriccio, A szelistyei asszonyok, A csemegepultos naplójá, Légy jó mindhalálig, Édes Anna, Karamazov testvérek, Stephan Hawking élete, Válogatás (filmadaptáció) stb. Éveken keresztül tanított középiskolák drámatagozatain és tartott különböző kurzusokat a Színház- és Filmművészeti Egyetemen és a Magyar Képzőművészeti Egyetem látványtervező tanszékén.
Interjúkat, tanulmányokat, recenziókat is ír, szakkönyvet szerkeszt. Jelenleg a Játékszín vezető dramaturgja, de több magyarországi és határon túli színházban dolgozott és dolgozik. A dramaturgoknak alapított Bálint Lajos Vándorgyűrű-t 2001-ben, a színházművészeknek adható Jászai Mari-díjat pedig 2006-ban kapta meg.
10:00 - 11:00 Bemutatkozás / a két napos kurzus célkitűzése
11:00 - 12.30 Édes Anna változatok – lehet-e belőle dráma, illetve miért született belőle annyi földolgozás?
12.30 - 13.30 Mit őrizzünk meg a regényből, mit tegyünk hozzá – hogyan lehetünk szuverének?
14:00 - 15:00 Ebédszünet
15:00 - 16.30 Jelenetírás
16.30 - 18:00 A jelenetek fölolvasása, értékelése (otthoni feladat: korrekció a megbeszéltek szerint és/vagy új jelenet írása
10:00 - 12:00 Az előző nap tanulságainak átbeszélése, a javított jelenetek meghallgatása
12:00 - 13.30 A hallottak megbeszélése, tanulságok összefoglalása
13:30 - 14.30 Ebédszünet
14.30 - 16.00 Újabb jelenetírás
16.00 - 17:30 Felolvasások
17:30 – 18:00 Újabb ötletek adaptációra, mi a váza, szereplők, történet?
Hogyan találd meg a saját hangodat?
10-18 óráig
Ár: 44 900 Ft
Október 13. éjfélig early bird kedvezménnyel
39 900 Ft
FIGYELEM! A HELYEK A HATÉKONY ÉS KOMFORTOS MŰHELYMUNKA ÉRDEKÉBEN LIMITÁLTAK!
A WORKSHOP MINIMUM 6 FŐVEL INDUL.
Nem szükséges. Akkor vagy a legalkalmasabb az itteni feladatokra, ha van benned nyitottság, figyelem és van némi szorgalmad.
Abszolút. Tudatosságot ad, új ötleteket és jóval nagyobb rálátást drámaírás közben.
Igen, tervezünk még dramaturgiai tréningeket. Azonban minden tréning más tematikára épül és a legtöbbször a tanár személye is változik. A jelenlegi tematikában ettől a tanártól tehát már nem biztos, hogy tudsz tanulni máskor.
Folytathatod az írást egyedül, de szívesen látunk a további dramaturgiai képzéseken. Az egymás után következő tréningeken egyszerre próbálunk neked sokszínűséget és folytonosságot nyújtani. Olyan tréningeket szeretnénk, ahová ha gyakran eljársz, lehetőséged nyílhat egyre tapasztaltabb íróvá válnod. Rajtunk nem múlik.
Hogyan találd meg a saját hangodat?
10-18 óráig
Ár: 44 900 Ft
Október 13. éjfélig early bird kedvezménnyel
39 900 Ft
FIGYELEM! A HELYEK A HATÉKONY ÉS KOMFORTOS MŰHELYMUNKA ÉRDEKÉBEN LIMITÁLTAK!
A WORKSHOP MINIMUM 6 FŐVEL INDUL.
(Felhasználási feltétel: egy tréningen egyszerre csak egy kupon használható fel)