Mi olyan vicces?

Fizikai komédia workshop

Neked való?

Műfaj: fizikai komédia tréning

Nehézségi fokozat: kezdőknek és haladóknak egyaránt

Előfeltétel: nincs

Időbeosztás: hétvégi tömbösített
December 4. - 5.
10 - 18 óráig egy óra ebédszünettel

“A nevetés a legrövidebb távolság két ember között.” – Victor Borge

Vajon miért humoros valami a színpadon? Milyen az igazi színpadi játék öröme és vajon miért érzi ezt a néző? Lehet-e a képzeletünk és kreativitásunk segítségével komikus, sőt akár komikus-poetikus színpadi helyzeteket teremteni? És ha igen, milyen gyakorlati praktikák léteznek arra, hogy ezt a színpadon megjelenítsük? Ezekre a kérdésekre próbál választ találni a workshop, játékkal, improvizációs – és helyzetgyakorlatokkal na és természetesen sok humorral.

 

A vígjátéki, és a színpadi komikus helyzetek a színházi és filmes világ minden elemét átszövik, mégis viszonylag kevés szó esik arról a klasszikus színészoktatás keretein belül. Pedig a belső-bohóc megtalálása, a komikus színpadi helyzetek felfedezése és kiaknázása szép, izgalmas, kihívásokkal teli de ezzel együtt nagyon szórakoztató feladat. Arról nem beszélve, hogy igenis sok színpadi praktika, fortély tanulható, és a komikus színpadi gondolkodás fejleszthető, trenírozható is. És persze fontos, hogy mindezt igazi örömmel, a színpadi játék örömével tegyük, hiszen különben az egésznek semmi értelme.
 

 

Ezen a workshopon utánajárunk, mi is ez az öröm, megpróbáljuk előhívni a bennünk élő játékos és nevetséges bohócot és kicsiszoljuk fizikai komédia készségeinket. Megvizsgáluk milyen fontos szerepet játszik a színpadi történetmesélében a légzésünk, valamint felfedezzük, miért elengedhetetlen része egy-egy komikus jelenetnek egy adott színpadi probléma megkeresése (és annak megoldása). Megtanuljuk hogyan lehet megtervezni és kivitelezni a fizikai komédia szituációkat úgy, hogy bármilyen előadáson alkalmazhassuk színészként, komikusként vagy bohócként. 

 

Ez a workshop megpróbálja körbejárni azokat a fizikai és logikai készségeket, amelyek szükségesek a fizikai komédia jelenetek felépítéséhez. A fizikai komédia sok szempontból nehéz, de leginkább azért, mert általában megköveteli a színésztől, hogy egyszerre két szinten legyen jelen: Az első szint a színész, aki  a színpadon aktívan a komikus esemény előkészítésén és lebonyolításán dolgozik. Ugyanakkor a színésznek közönséggel is kell játszania, hitelesen és igazul a szituációban kell élnie (nevezzük ezt a bohóc szintnek), hogy a néző ne zökkenjen ki az előadás érzelmi életéből, és ne vegye észre a mögötte rejlő színészi munkát. 

 

Tehát némi készség, karakter-formálás és sok gyakorlás kell ahhoz, hogy ezen az örömteli úton végig menjünk. Ugyanakkor nem szabad elhanyagolni a bohóc szintet sem. Hiszen sokszor van úgy, hogy látjuk a színpadilag tökéletesen kivitelezett komikus jelenetet, mégsem nevetünk.  Lehet, technikailag lenyűgözött minket, mégsem annyira vicces. A személyes-bohóc szintje nélkül ezek a komikus rutinok suták és unalmasak maradnak. 

 

 Megtudjuk továbbá azt is, hogy az sem baj, ha hibázunk, rosszak vagyunk és kudarcot vallunk. Ezt is tudjuk használni, sőt saját hasznunkra fordítani. És ha sikerrel járunk, a végén talán egy kicsit jobban meg fogjuk érteni magunkat, és ezt a mélyebb tudatosságot a színpadon alkalmazva szabadabban, örömtelibben ugrunk majd fejest a komikus szituációkba.

Cél

Ezen a workshopon utánajárunk, mi is ez az öröm, megpróbáljuk előhívni a bennünk élő játékos és nevetséges bohócot és kicsiszoljuk fizikai komédia készségeinket. Felfedezzük, hogyan lehet megtervezni és kivitelezni a fizikai komédia szituációkat úgy, hogy bármilyen előadáson alkalmazhassuk színészként, komikusként vagy bohócként. 

Ez a workshop megpróbálja körbejárni azokat a fizikai és logikai készségeket, amelyek szükségesek a fizikai komédia jelenetek felépítéséhez. A fizikai komédia sok szempontból nehéz, de leginkább azért, mert általában megköveteli a színésztől, hogy egyszerre két szinten legyen jelen: Az első szint a színész, aki  a színpadon aktívan a komikus esemény előkészítésén és lebonyolításán dolgozik. Ugyanakkor a színésznek közönséggel is kell játszania, hitelesen és igazul a szituációban kell élnie (nevezzük ezt a bohóc szintnek), hogy a néző ne zökkenjen ki az előadás érzelmi életéből, és ne vegye észre a mögötte rejlő színészi munkát. 

Tehát némi készség, karakter-formálás és sok gyakorlás kell ahhoz, hogy ezen az örömteli úton végig menjünk. Ugyanakkor nem szabad elhanyagolni a bohóc szintet sem. Hiszen sokszor van úgy, hogy látjuk a színpadilag tökéletesen kivitelezett komikus jelenetet, mégsem nevetünk.  Lehet, technikailag lenyűgözött minket, mégsem annyira vicces. A személyes-bohóc szintje nélkül ezek a komikus rutinok suták és unalmasak maradnak. 

 Megtudjuk továbbá azt is, hogy az sem baj, ha hibázunk, rosszak vagyunk és kudarcot vallunk. Ezt is tudjuk használni, sőt saját hasznunkra fordítani. És ha sikerrel járunk, a végén talán egy kicsit jobban meg fogjuk érteni magunkat, és ezt a mélyebb tudatosságot a színpadon alkalmazva szabadabban, örömtelibben ugrunk majd fejest a komikus szituációkba.

A worskhopon többek között érinteni fogjuk:

Bohóc alapok, a bohóc sikere és kudarca

A színpadi lét öröme

Cinkosság (complicité) a közönséggel

Börleszk technikái, komikus improvizációk

Színpadi képzelőerő használata

Tárgy-játék és manipuláció

vígjátéki időzítés

Státusz gyakorlatok

Egyszerű komikus jelenetek színpadra állítása

Mi teszi viccessé, és mi teszi megismételhetővé a jeleneteket

Ár: 25 000 Ft

december 1-ig early bird kedvezménnyel 

22 000 Ft

Boncz Ádám

Boncz Ádám színész pályáját a Szegedi Nemzeti Színház színpadán kezdte, ahol megannyi drámában és vígjátékban mutathatta meg magát. Többek között olyan komédiákban láthatta a közönség mint az Anconai szerelmesek, a Szindbád, valamint a Szabin nők elrablása.

A London Academy of Music and Dramatic Arts kurzusának elvégzése után felvételt nyert a legendás New York-i Lee Strasberg Theater and Film Institute-ba, ahol évekig olyan mesterektől tanulhatott mint Paul Calderon (Ponyvaregény, Öreg halász és a tenger) vagy Geoffrey Horne (Híd a Kwaii folyón).A számos drámai óra mellett a clown órákon ismerkedett meg a bohóc műfajával, és ezekben az években szeretett bele ebbe a műfajba.

2009 óta New York színházaiban játszik. Többek között szerepet kapott az Oscar-díjra jelölt rendező, Josh Fox két darabjában (Auto Da Fe és Reconstruction), valamint egyik főszereplője volt az Off-Broadway-n futó Neither Heaven nor Earth című darabnak. Ezen kivül számos színműben, vígjátékban és mozgásszínházi produkcióban lépett színpadra, így többek között a Moonchildrenben (West End Theater), a Jollificaton/Mortificationben (LaMama ETC), és a Broken Heart Story amerikai bemutatójában (Center for Performance Research) is.

New York-i évei alatt betekintést nyert a Lecoq technikába a Movement Theatre Studio NYC vezetőjének Richard Crawfordnak jóvoltából,  és tanult pantomímet az USA egyik legendás művészétől Richmond Shepard-től is. Ezek mellett lehetősége nyílt, hogy New York két leghíresebb bohóc/komédia mestereitől tanuljon: Virginia Scott-tal fizikai komédiát, a Yale Egyetem tanszékvezetőjétől és New York clown-mesterétől Christopher Bayes-től pedig clown-t, valamint clown tanárképzést kapott. 

A New York-i színpadokon is folytatta vígjátéki szerepeit, például az O.Rex játékmestereként, de készített fizikai komédia etűdöt a Built on Stilts Festival-ra is. Fellépett Moszkvában a Slava’s Snowshow két bohócával, és néha volt “vendég” bohóc doktor a szegedi Mosolykommandónál.  Legutóbb KafkaHotel címen hozott létre Kiss Ágnessel és Barnák Lászlóval közösen összművészeti báb-komédia-etűd előadást.

A State University of New York művészetmenedzsment kurzusának elvégzése után egyik alapító társulati tagja lett a több neves Broadway színészt is alkalmazó Gia Forakis & Companynek, és egyik alapító művésze a Hybrid Theater Works-nek. 2013-ban megalapította a SceneHouse Productionst, aminek első produkciója Kertész Imre Sorstalanság című regényének színpadi, monodráma adaptációja volt, aminek producere és szereplője is. A New York-i HERE Arts Centerben bemutatott előadás nagy közönség- és kritikai sikert aratott és alakításáért New York Innovative Theatre Awards-ra jelölték. 2016 óta a Nikolett Pankovits Band-del közös jazz zenés-verses estjével, a Sad but True-val fellépett Európa számos országában, valamint a New York-i Blue Note, a Lincoln Center valamint a világhírű Carnegie Hall színpadán is. 2018-ban ő volt az egyik szervezője New York első magyar színházi fesztiváljának, a Hungary Live Festival-nak, melynek a LaMaMa ETC színházban tartott nyitóelőadásán színészként is közreműködött.

Érdekel a tréning?

Gyere és csatlakozz az alábbi linken: