A jelenetírás módszertana

hat alkalmas drámaíró tréning Gimesi Dórával

Neked való?

Műfaj: drámaírás, dramaturgia

Nehézségi fokozat: kezdőknek és haladóknak

Előfeltétel: nincs

Időbeosztás: Október 27-től keddenként 6 alkalommal, 19-22 óráig

„Ültess egy fát, nevelj egy gyereket, írj egy könyvet – nem éltél hiába.” (kínai bölcsesség)

A gyereknevelést és a faültetést rád bízzuk, de az írásban szívesen segítünk!

Szeretnél drámát írni, de nem tudod, hogyan kezdj hozzá? Esetleg már benne vagy az írás folyamatában, de elvesztél útközben? Nem tudod, mitől tudnának működni a dialógusok, a karakterek, hogyan áll össze egy komplex drámai történés struktúrája? Mi megadhatjuk neked, amire vágysz. Azt a bizonyos sorvezetőt.

 

Kurzustematika

A jó dráma alapja a jó jelenet. 

A hallgatók a kurzus során megismerkednek a dramaturgia alapfogalmaival és azok gyakorlati alkalmazásával. Magyar és világirodalmi példákon keresztül tanulják meg a jelenet, mint legkisebb drámai egység felépítésének módozatait, a karakterépítést, a poentírozást, a hatáskeltés- és kioltás formáit. Az írásgyakorlatok során egy-egy konkrét dramaturgiai problémára fókuszálva (pl. ritmus, stílus, feszültség, koherencia) sajátítják el a jelenetírás alapjait.

Mit nyújthat neked ez a tréning?

Tudatosság


Ezen a tréningen a dráma egyik legfontosabb alkotóelemét, a jelenetet vesszük górcső alá. A jelenet struktúrájának elemzésével háromdimenziós karakterek megalkotásának mikéntjével és egyéb eszközökkel foglalkozunk majd, az írói tudatosságot keresve.


Gyakorlatias eszköztár


Nálunk bepillantást nyerhetsz a drámaírás kulisszatitkaiba: hogy hogyan épül fel a színpadi jelenet, mitől jó a dialógus. Az elméleten túl intenzív gyakorlati műhelymunkákra számíthatsz.

Gimesi Dóra

Író, dramaturg, a Budapest Bábszínház irodalmi vezetője, a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanársegédje. 

1983-ban született Szegeden. Rövid bölcsészkari kitérő után a Színház- és Filmművészeti Egyetem dramaturg szakán diplomázott 2008-ban, majd 2017-ben ugyanitt DLA fokozatot szerzett. 2012 óta óraadóként, 2018-tól egyetemi tanársegédként dramaturgiát, kreatív írást és drámaelemzést tanít az SZFE-n, jelenleg a negyedéves bábrendező osztály társ-osztályfőnöke. Rendszeresen tart kurzusokat a Károli Gáspár Református Egyetemen, a Debreceni Egyetemen, illetve különböző OKJ-s képzéseken. 

Már dramaturghallgatóként elvarázsolta a báb műfaja, pályája fókuszába a bábszínházi drámaírás került. Első önálló bábszínházi darabját, a felnőtteknek szóló Kádár Kata revüt 2007-ben mutatta be a győri Vaskakas Bábszínház. Darabjait rendszeresen játsszák a vidéki és fővárosi színházak, bábszínházak. 2012-ban elnyerte a kaposvári Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé Békés Pál-díját a legjobb írói, dramaturgi munkáért (a Szemenszedett mese, Hamupipőke, A Hétfejű tündér című előadások szövegkönyvéért). Ugyanebben az évben szerződött a Budapest Bábszínházba dramaturgnak, 2020 márciusa óta a színház irodalmi vezetőjeként dolgozik. 

A színházi munka mellett gyerek- és ifjúsági könyveket, novellákat, rádiójátékokat, animációs forgatókönyveket ír. A Macskaherceg kilencedik élete című mesekönyvével 2018-ban elnyerte az Év Gyermekkönyve-díjat, 2020-ban pedig felkerült az adott évben a világ száz legjobb gyerekkönyvét összegyűjtő nemzetközi IBBY Honour Listre. A Jeli Viktóriával, Tasnádi Istvánnal és Vészits Andreával közösen jegyzett ifjúsági regénysorozat, az Időfutár társszerzője.

Részletes tematika

1. hét

A karakterépítés alapjai. Archetípus és személyiség. A POV fogalma.

2. hét

Jelenetben a dráma. Egy jelenet felépítése. Szerkezeti sajátosságok és alapfogalmak.

3. hét

Egy szituáció változatai: variációk egy témára. A kontraszt, mint a hatáskeltés alapvető eszköze. 

4. hét

Jelenetelemzés és írás: az információ közlésének változatai. Fordulat és csattanó.

5. hét

Jelenetelemzés és írás: ritmus, sűrítés, a húzás alapjai (avagy kill your darlings). 

6. hét

Jelenetelemzés és írás: a feszültség, a titok, a suspense fogalmainak megismerése és alkalmazása. 

A workshopon megtudhatod

  • Hogyan építs fel karaktereket, köréjük pedig jeleneteket…
  • Hogyan érd el különböző szituációk kívánt hatásait…
  • Mitől lesz élettel teli egy jelenet…
  • Avagy hogyan borzold az idegeket kedved szerint…

Időpontok:

Október 27., November 3., November 10., November 17., November 21., December 1.

Este héttől tízig

 

A tréning formája és helyszíne:

Háromórás szemináriumi beszélgetések Budapesten, a 6. kerület Felsőerdősor utca 6.-ban a Metro Works Színházi Szabadiskola saját, légkondicionált próbatermében.

  Elméleti órák, felolvasások, megbeszélések várnak rád. A kurzusvezető minden házi feladatod elolvassa a következő alkalomig.

Ár: 25 000 Ft

Október 13. éjfélig early bird kedvezménnyel

22 000 Ft

LIMITÁLT HELY ÁLL RENDELKEZÉSRE

Bónuszok a workshop résztvevőinek

Zárt facebook csoport

Tagja leszel a Metro Works zárt dramaturg közösségének, ahol tudtok egymástól kérdezni és ahol beszélhetsz a korábbi és majdani résztvevőkkel az írói tapasztalatotokról.

Kedvezmény a következő tréningen

Ha jelentkezel következő dramaturgiai témájú tréningre, kapsz 10 százalék kedvezményt!

GYIK

Gyakran ismételt kérdéek

Nem szükséges. Akkor vagy a legalkalmasabb az itteni feladatokra, ha van benned nyitottság, figyelem és van némi szorgalmad.

Igen. A karanténhelyzetből okulva rájöttünk: mivel az írók munkájának legjelentősebb része otthon zajlik az íróasztal előtt, a drámaíró tréning alkalmat ad arra is, hogy online vegyenek benne részt az emberek. Az előző ilyen tréningünk utolsó fordulója már személyesen zajlott, de volt két online résztvevő is. Nyilván sokkal kellemesebb személyesen találkozni és egy nyári udvaron üldögélve egy jó kávé vagy üdítő mellett üldögélve ismerni meg a drámaírás fortélyait, de ha messze élsz vidéken, vagy a karantén után még van benned némi távolságtartás, ez nem tarthat vissza attól, hogy csatlakozz hozzánk és a drámaírásról tanulj.

Abszolút. Tudatosságot ad, új ötleteket és jóval nagyobb tudatosságot drámaírás közben

Igen, tervezünk még dramaturgiai tréningeket. Az őszre ígért felolvasóest viszont nagy munkát jelent, és nem biztos, hogy minden dramaturgiai tréning végén fogunk ilyet szervezni.

Folytathatod az írást egyedül, de szívesen látunk a további dramaturgiai képzéseken. Az egymás után következő tréningeken egyszerre próbálunk neked sokszínűséget és folytonosságot nyújtani. Olyan tréningeket szeretnénk, ahová ha gyakran eljársz, lehetőséged nyílhat egyre tapasztaltabb íróvá válnod. Rajtunk nem múlik.

A workshopon megtudhatod

  • Hogyan építs fel karaktereket, köréjük pedig jeleneteket…
  • Hogyan érd el különböző szituációk kívánt hatásait…
  • Mitől lesz élettel teli egy jelenet…
  • Avagy hogyan borzold az idegeket kedved szerint…

Időpontok:

Október 27., November 3., November 10., November 17., November 21., December 1.

Este héttől tízig

 

A tréning formája és helyszíne:

Háromórás szemináriumi beszélgetések Budapesten, a 6. kerület Felsőerdősor utca 6.-ban a Metro Works Színházi Szabadiskola saját, különbejáratú udvarán, vagy rossz idő esetén a légkondicionált próbatermében.

  Elméleti órák, felolvasások, megbeszélések várnak rád. A kurzusvezető minden házi feladatod elolvassa a következő alkalomig.

Ár: 25 000 Ft

Október 13. éjfélig early bird kedvezménnyel

22 000 Ft

LIMITÁLT HELY ÁLL RENDELKEZÉSRE