Fizikai színházi tréning

Szitás Balázzsal

Neked való?

Műfaj: fizikai színházi tréning

Nehézségi fokozat: kezdőknek és haladóknak egyaránt

Előfeltétel: nincs

Időbeosztás: csütörtökönként
Szeptember 3.-tól 6 héten keresztül
18:30 - 22:30 óráig

A workshopról

Eszközünk a test. Beszédet, hangokat nem használunk. Ebben a módszerben a testünk beszél. Ez természetesen egy korlát. Csakhogy a korlátokat szeretni kell. Azt a paradox helyzetet idézi ugyanis elő, hogy minél erősebb a megszorítás, annál szabadabban mozoghatunk benne. Testtel nem tudunk olyan szofisztikált fogalmakat kifejezni, mint szavakkal. Ez adja meg számunkra a kifejezés szabadságát! Sokkal egyszerűbb gondolatokat tudunk csak közölni.

Vissza kell nyúlnunk az alapokhoz: az érzésekhez, érzetekhez. Ez az a szűk mezsgye ugyanis, amelyen mozogni tudunk. Ezt tudjuk közvetíteni. Hadd idézzem meg Zeami mester egy gondolatát, aki a 14.-15 században élt, és a No színház elméleti megalapozója volt. Ő azt mondja, ha “helyesen” mozgunk, akkor a néző velünk mozog. Ezt nemcsak szó szerinti értelemben érti, bár kétségkívül úgy is. A néző, ha belefeledkezik az előadásunkba, akkor piciben lemozogja ő is az előadást. Mindezt: tudat alatt. Azt is érti ezalatt, ha az előadó “helyesen” mozog -azaz jól osztja be az energiáját, a mozgás amplitúdóját, az érzések ívét megfelelően követi – az a nézőben azért okoz katarzist, mert  ezáltal a saját élményeit fogja feldolgozni. Magyarul, ha akármilyen abszurd módon is, de kifejez egy érzést, mondjuk a csalódottság fázisait mozogja le, akkor azzal minden egyes nézőnek megadja a lehetőséget, hogy a saját életének legnagyobb csalódottságát élje újra, és dolgozza fel.Ez a gondolat számomra a fizikai színház lényegét fejezi ki. Dramaturgiai íve tulajdonképpen nagyon hasonlít a színház, vagy a film dramaturgiai ívéhez, de itt nincs történet. Pontosabban annyi történet van, ahány néző ül a nézőtéren. Izgalmas és nehéz feladat, de egyáltalán nem lehetetlen.

HOGYAN?

Néhány egyszerű szabály segítségével, testünk képességeinek tudatában, határaink keresésével, a ritmus segítségével, a tér tudatos használatával elérhetjük ezt a szintet. Tulajdonképpen bárki. Láttam csodákat külföldi workshopjaim alkalmával. Volt olyan, többször is, hogy egy-egy “civil” esett be a tréningemre. Olyan fantasztikus elszántsággal és koncentrációval dolgoztak, hogy az már önmagában figyelemreméltó. De némelyik olyan kreativitással oldotta meg a csoportra bízott feladatot, hogy leesett az állam. Olyan megoldásokat produkáltak, amelyre én magam soha nem gondoltam volna. Olyan katartikus pillanatokat hagyva maguk után, amelyeket míg élek, soha nem felejtek el.

Mivel készülj?

Hozz magaddal kényelmes tréningruhát, mozgásra alkalmas cipőt és vizet!

Ár: 25 000 Ft

augusztus 21-ig early bird kedvezménnyel 

22 000 Ft

Szitás Balázs

Szitás Balázs évekig társulati tag volt a Radikális Szabadidő Színházban, az Utca-szak-ban, valamint többször volt visszatérő vendégművész a prágai székhelyű Teatr Novogo Fronta fizikai színházi társulat produkcióiban. Fehér Ferenc táncművész oldalán a fél világot bejárta. Turnéztak többek között az Egyesült Államokban, Nagy Britanniában, Kínában, Brazíliában, és még számos országban. Forgatott filmeket, például a Till Attila által jegyzett Csicska címszereplője, vagy a Gonzalo López-Gallego által rendezett Open Grave egyik szereplője, ahol a főszerepet Sharlto Copley játszotta. Gál Sándor Defekt című kisfilmjében nyújtott alakításáért 2020 júniusában megkapta a New York Film Awardson a legjobb színésznek járó kitüntetést.

Érdekel a tréning?

Gyere és csatlakozz az alábbi linken: