Kollektív szerepépítés

Színészmesterség tréning Sardar Tagirosvsky vezetésével

Neked való?

Műfaj: színésztréning

Nehézségi fokozat: haladóknak (ha már voltál korábban színpadon, színházi tréningen)

Előfeltétel: nincs

Időbeosztás: hétvégi intenzív
Október 31. - November 1.
szombat - vasárnap
10 - 19 óráig egy óra ebédszünettel

Elmélet, mozgás, képzelet

A kurzust három szempont szerint építjük fel: elmélet, mozgás, képzelet. A munka során ezek a tényezők elválaszthatatlanok lesznek.
 
Az elemzések során fontos lesz, hogy a klasszikus szövegekkel ismerkedve térképezzük fel a viszonyrendszereket. Itt nem csupán a szereplők közötti viszonyrendszerekre gondolok, hanem a szerző és a nézők közötti hídra, hidakra. Ezeket a hidakat a szerepeken keresztül fejtjük meg. Mint egy többszólamú zeneművet, értelmezünk darabokat. A darabok közötti kapcsolatokat is feltárjuk adott szerepek, szereplők segítségével. Vegyünk tehát nagyító alá 3 klasszikus szöveget a görögöktől kezdve Shakespeare nézőpontján keresztül egészen Csehovig.

Elektra, Hamlet, Sirály

A három dráma egy még régebbi gondolatmenetnek a feltételezett hajtása. Mi ezeket a hajtásokat már ismerjük színháztörténeti tanulmányainkból, előadásélményeinkből. De vizsgáljuk meg őket a szereplők viszonyrendszere szempontjából és illesszük egymáshoz a szövegeket. Felfedezhető egy egyetemes kapcsolat és rádöbbenünk arra, hogy egy-egy szereplő több évezredes vándorlásáról van szó. Ebben a rendszerben az adott szereplők egy lényt, típust jelentenek. Szeretem ezt úgy hívni, hogy energiát képviselnek. Még akkor is egy energiát képviselnek, ha cselekvéseik, tapasztalásaik olykor különböznek. Ahogy említettem: nem a szereplők egyéni létezéséről van szó csupán, hanem a viszonyrendszerek egymásra illesztéséről, a drámák egymásra hatásáról. Szülői és gyermeki viszonyok sokrétű felfedezéséről beszélünk.
 

Pár példa

Elektra - Ophélia - Nyina

Oresztész - Hamlet - Trepljov

Klütaimnésztra - Gertrud - Arkagyina

Aigiszthosz - Claudius - Trigorin

Összefoglalás

A fent leírt rendszerbe nem a három dráma tartozik kizárólag, hanem rengeteg kapcsolat fedezhető fel más drámák között is, sok az átfedés, sok a lehetőség. A három anyag azért érdekes most számomra, mert a színház természetéről, a természet erejéről is szól. Erősen tetten érhető az élet és a színház közötti kapcsolat és idővel fellelhető a szakadék is, amikor Shakespeare világát érintve eljutunk Csehov koráig. Felmerül, hogy kik a dráma szereplői? Nem csupán karakterek egy történetből? Milyen titkokat hordoznak magukban több ezer éve? Hogyan tudjuk a képzeletünk segítségével feltárni a kapcsolódást köztük és köztünk? Kik ők és hogyan élnek bennünk ma is?

Mire készülj?

Fontosnak tartom megosztani a munka elméleti részét még akkor is, ha a tréning során foglalkozunk mozgással. Mozgás alatt nem tornagyakorlatokra gondolok, hanem olyan tréningekre, melyek segítenek a szereplők és önmagunk felfedezésén a szerző általunk elképzelt (pillanatnyilag elfogadott) szempontjai szerint. Hiszen tudjuk, hogy végleges igazság nincs ebben a munkában. 

Munkánk végtelen lehetőséget rejt. Viszont ehhez a végtelenhez sok jó technikát alkalmazhatunk, gyakorolhatunk, melyeket nagy színházi mesterektől tanulhatunk. Fontos olykor egy-egy módszer elsajátítása, megértése, megérzése. Annak árán is fontos, hogy a színház végső soron nem módszer. De fontos kulcs lehet. Egy olyan kulcs, amelyet paradox módon érdemes elveszíteni, ha belépünk egy új ajtón.

 Kérlek, hozz magaddal olyan öltözéket, amelyben kényelmesen érzed magad és könnyen tudsz mozogni. 

Hozz magaddal füzetet, írószert. Ha lesz időd, akkor olvass a fenti 3 műből, illetve a Szentivánéji álom című színművet is Shakespeare-től.

A tréner: Sardar Tagirovsky

Sardar Tagirovsky az akkori Szovjetúnióban (ma Oroszország) született, Kazany városában. Kultúrája és származása alapján tatár-volgai bolgár és természetesen orosz, ahogy az anyanyelve is.

Magyarul is anyanyelvi szinten kommunikál.
Pesten egy színiakadémiát végzett, és bábszínészi képesítést szerzett a Budapest Bábszínházban.
Romániában végezte színházrendezői tanulmányait Bocsárdi László osztályában, Marosvásárhelyen (Erdély). Párhuzamosan pedig elsajátította a Sztanyiszlavszkij-Strasberg oktatás fontos és jelentős mennyiségű elemeit Rómában (Olaszország) és Budapesten, Paolo Antoni Simioni vezetésével. Számos nemzetközi jelentős mesternél tanult Európában módszereket. 
 
Romániában, Szerbiában, Oroszországban, Olaszországban és természetesen Magyarországon szokott dolgozni. Előadásai folyamatosan szerepelnek a különböző fesztiválokon. Munkáinak többsége díjazott és elismert. 
Külföldön sorozatokban és filmekben játszott epizódszerepeket, illetve reklámokban is dolgozott. 
Jelenleg nem vezet társulatot, szabadúszóként rendez többnyire kőszínházakban, de egy Nemzetközi Színházi Bázis, a Flowchestra megalakulásán vesz részt évek óta, amely a tervek szerint egy éven belül nyitja meg kapuit több városban. 

 

Érdekel a tréning?

Ár: 25 000 Ft

október 26-ig early bird kedvezménnyel 

22 000 Ft

Gyere és csatlakozz az alábbi linken: